
Bij CDA Hoeksche Waard komen veel klachten binnen over vervoerder Transdev die op zondag 14 december is gestart met het busvervoer in de Hoeksche Waard en Goeree-Overflakkee. Transdev is het moederbedrijf van vervoerder Connexxion die eerder het busvervoer op beide eilanden uitvoerde. De klachten die bij het CDA binnenkomen gaan over alle aspecten uit het vervoersplan.
Lees en stem ook op: Hoe beoordeelt u de start van Transdev in de Hoeksche Waard sinds 14 december, kijkend naar zowel de dienstregeling als de prijzen?
Dit vervoerplan beschrijft in detail hoe het busvervoer vanaf 2026 wordt ingericht. De kern van het plan: meer ritten, snellere verbindingen en betrouwbare overstappen. Kleine kernen worden beter bereikbaar en op de hoofdlijnen wordt de frequentie verhoogd. Deze beloften lijken niet uit te komen, althans niet op dit moment. Daarom hebben raadslid Ad Valkenburg en burgerraadslid Adriaan van der Linden namens het CDA vragen aan het college van B&W gesteld over een aantal klachten die hen bereiken: uitgevallen ritten, vertragingen, onduidelijke reisinformatie, maar ook over de kosten van het reizen. Reizigers geven aan dat het openbaar vervoer duur aanvoelt in verhouding tot de geboden dienstverlening.

Ad Valkenburg: ‘We zijn echt geschrokken van de aard van de klachten maar ook van de hoeveelheid, onze mailbox stroomt vol. De inwoners van de Hoeksche Waard zijn al niet heel erg verwend met het openbaar vervoer dus dan moet de dienstverlening al helemaal goed zijn. Nu dat op dit moment niet zo lijkt te zijn kom ik namens het CDA heel graag voor de reizigers op. We hebben vragen aan ons eigen college van B&W gesteld en hebben ook al contact gezocht met onze CDA-collega’s van Provincie Zuid-Holland. De Hoeksche Waarders verdienen betrouwbaar en betaalbaar OV en daar maken wij ons echt heel graag hard voor.”









